Generelle salgsbetingelser for Scandec Systemer AS (heretter kalt Scandec):
1. AVTALEN
Disse Salgsbetingelsene gjelder kjøp og salg av varer levert av Scandec Systemer AS, org.nr. 935 262 844 ("Scandec") til Kjøper, i fellesskap omtalt som "Varene", samt tilhørende tjenester ("Tjenestene"). "Kjøper" er den som foretar bestillingen, som angitt i den enkelte avtale om kjøp og salg av varer og tjenester ("Avtalen") og/eller ordrebekreftelsen som bekrefter det enkelte kjøp av varer og tjenester ("Ordrebekreftelsen").
Disse Salgsbetingelsene er en del av Avtalen. Avtalen og Salgsbetingelsene suppleres også av eventuelle relevante, ufravikelige lover og forskrifter.
Begreper skrevet med stor forbokstav skal ha den betydning som er angitt i avsnittet der de er skrevet med fet skrift mellom anførselstegn i Avtalen eller Salgsbetingelsene.
2. LEVERING
Med mindre annet er avtalt skriftlig, skjer levering i henhold til “Delivered at Place” (Incoterms). Dette innebærer at varene anses som levert når de har ankommet det avtalte stedet og er gjort tilgjengelige for kjøper. Risikoen for varene overføres til kjøper ved levering etter dette punktet, det vil si når kjøper har kvittert for mottak fra transportøren.
Kjøper er ansvarlig for å betale frakt i henhold til Scandecs til enhver tid gjeldende fraktbetingelser.
3. PRISER OG BETALING
1. Priser
Priser for de enkelte Varer og Tjenester følger av Avtalen. Oppgitte priser er eksklusiv merverdiavgift.
Alle skriftlige og muntlige pristilbud er gyldige i 30 dager fra tilbudsdato, med mindre annet er spesifisert og/eller tilbudet er skriftlig tilbakekalt fra Scandec. Prisene i tilbud forutsetter at tilbudet leveres komplett. Endringer vil påvirke prisen.
Endringer i valutakurs, indeksregulering av byggekostnad, frakt, toll og/eller offentlige avgifter som påvirker kostnadene Scandec har i forbindelse med Varene og Tjenestene som utgjør en økning på opptil 25 % av Kjøpesummen, kan gjøres gjeldende overfor Kjøper.
2. Betaling og betalingsvilkår
Dersom ikke annet er skriftlig avtalt skal Kjøpesummen betales ved bestilling av Varene. Ordren anses som aktiv først når betaling er mottatt. Kreditt kan innvilges etter skriftlig avtale med Scandec.
I tilfelle forsinket betaling vil forsinkelsesrente påløpe i samsvar med lov om renter ved forsinket betaling m.m.
4. AVBESTILLING OG RETUR
Ved signert Avtale er bindende avtale inngått, og Kjøper kan ikke avbestille kjøpet uten skriftlig aksept fra Scandec.
Scandec aksepterer ikke retur av leverte Varer, med mindre Scandec på forhånd har akseptert Kjøpers søknad om retur. Retur av Varer må skje innen rimelig tid. Søknad sendes inn ved bruk av SCANDECS RETURSKJEMA på Scandec.no. Retur av varer med verdi under NOK 1000 eks. mva. eller spesialtilpassede varer aksepteres ikke.
Ved avtalt retur skal Varene returneres i sin opprinnelige stand i originalemballasjen uten noen bruksmerker og/eller merker som identifiserer Kjøper, herunder Kjøpers klistremerker og tape. Kjøper belastes en forholdsmessig returavgift på minimum 30 % Kjøpesummen. Returforsendelse skjer for kjøpers regning og risiko.
5. GARANTI
Varenes garanti følger den garanti produsentene/leverandørene gir i hvert tilfelle. Scandec gir ingen ytterligere garanti utover den garanti som produsenten/leverandøren gir i hvert tilfelle. Denne garantien kan variere mellom produkter, o.l. Kjøper er selv ansvarlig for å undersøke om produsenten/leverandørens garantivilkår dekker Varene.
Kjøper må selv bære alle kostnader knyttet til garantisaker, herunder frakt, innleie av personell, osv.
Garantisaker skal registreres gjennom Scandec sitt GARANTISKJEMA PÅ SCANDEC.NO.
6. MISLIGHOLD
1. Mangel
Kjøper skal innen rimelig tid og maks innen to (2) måneder etter levering av Varene undersøke Varene og sikre at de har alle avtalte egenskaper. Dersom Varene ikke er i samsvar med de krav som følger av Avtalen, har varen en mangel. Dersom Kjøper mener det foreligger en mangel ved Varene skal Kjøper uten ugrunnet opphold skriftlig gjøre Scandec oppmerksom på dette via e-post til prosjekt@scandec.no. Reklamasjon kan ikke i noe tilfelle skje mer enn to år etter den dagen Kjøper overtok Varene.
Ved akseptert reklamasjon forbeholder Scandec seg retten til å velge hvorvidt Varene skal erstattes med ny vare (omlevering), eller mangelen skal rettes. Dersom retting eller omlevering ikke er mulig, skal Kjøper gis et forholdsmessig prisavslag.
2. Forsinkelse
Alle Leveringstidspunkt er estimater og Scandec kan ikke garantere levering innen oppgitt leveringstid. Forsinkelser kan oppstå.
Kjøper kan ikke kreve erstatning for dekningskjøp som følge av forsinkelse med mindre det er skriftlig akseptert av Scandec.
3. Ansvarsbegrensning
Scandec er ikke ansvarlig for Kjøpers indirekte tap, herunder tapt fortjeneste, driftstap, avsavnstap og følgeskader.
Scandec samlede ansvar er i alle tilfeller begrenset til 25 % av den avtalte Kjøpesummen per ordre.
7. SALGSPANT
For det tilfellet at det er innvilget kreditt for oppgjør av Kjøpesummen, forblir varene Scandec sin eiendom inntil Kjøpesummen med renter og omkostninger er betalt i sin helhet av Kjøper ("Salgspantet"). Ved å inngå Avtalen og/eller Ordrebekreftelsen aksepterer og bekrefter herved Kjøper at Salgspantet etableres i Varene for rettidig oppgjør før overlevering av Varene til Kjøper.
Salgspantet gjelder inntil Kjøpesummen med renter og omkostninger, samt krav på godtgjørelse for reparasjoner på eller andre omkostninger i forbindelse med levering av Varene, er betalt. Scandec kan alternativt gjøre gjeldende tilbakeholdelsesrett ved reparasjoner på Varene til dekning av utestående beløp.
Varer som er levert under Avtalen og/eller Ordrebekreftelsen kan ikke selges videre før utestående beløp er betalt i sin helhet og kan ikke pantsettes av Kjøper uten samtykke fra Scandec.
8. IMMATRIELLE RETTIGHETER
Alle Immaterielle Rettigheter til Varene forblir produsentens eiendom.
Alle Immaterielle Rettigheter til design, systemtegninger, funksjonsbeskrivelser, løsninger og lignende som er skapt av Scandec forblir Scandec sin eiendom. Hverken disse Salgsbetingelsene og/eller enhver Avtale inngått mellom Scandec og Kjøper innebærer noen overdragelse av immaterielle rettigheter i noen forstand.
Immaterielle Rettigheter tilhørende Scandec, herunder design og tegninger, skal ikke deles med utenforstående tredjeparter uten Scandec sitt forutgående skriftlige samtykke.
Eventuell programvare som Scandec har levert til Kjøper skal ikke kopieres, endres, benyttes til andre formål eller gjøres tilgjengelig for andre tredjeparter uten Scandec sin skriftlige tillatelse.
"Immaterielle Rettigheter" omfatter, men er ikke begrenset til, opphavsrett, tekniske løsninger, metoder, prosesser, varemerker, design, domenenavn, patenter, forretningshemmeligheter eller lignende.
9. FORCE MAJEURE
Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor Partenes kontroll som gjør det umulig å oppfylle plikter etter Avtalen og som etter norsk rett må regnes som force majeure (naturkatastrofer, pandemier, handelsstreiker osv.), skal motparten varsles om dette så raskt som mulig. Den rammede Parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen Parts motytelse suspenderes i samme tidsrom.
Motparten kan i force majeure-situasjoner bare heve Avtalen med den rammede Parts samtykke, eller hvis situasjonen varer eller antas å ville vare lenger enn 90 kalenderdager regnet fra det tidspunkt situasjonen inntrer, og da bare med 15 kalenderdagers varsel.
10. LOVVALG OG VERNETING
Avtalen og Salgsbetingelsene skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett.
Eventuelle tvister mellom Partene skal forsøkes løst ved forhandlinger eller mekling. Dersom forhandlinger eller mekling ikke fører frem, skal tvisten løses i samsvar med reglene i Lov om voldgift. Verneting skal være Oslo og forhandlingene skal være på norsk.