Denne artikkelen stod på trykk i Skolemagasinet 1/2024.
- ØNSKER Å VÆRE EN KOMPETANSEPARTNER
Scandec er hovedsponsor for NKUL 2024, noe som passer veldig godt. NKUL er 30 år i år og samtidig har Scandec sitt eget jubileum i 2024 og feirer 40 år. Scandec er landets ledende distributør av lyd, lys og bilde og har i 15 år jobbet med interaktive løsninger til klasserom. Skolemagasinet slo av en prat med Scandec sitt skoleteam under årets BETT i London.
En god start – og god oppfølging!
«Nye interaktive skjermer er en investering», begynner Ole Herman Sørbu, som har jobbet i Scandec siden 2010. «Det er mange pedagoger som selv lærer å bruke skjermene, siden mye er intuitivt og enkelt. Men vi mener vi kan hjelpe hele skolen med en samlet og god start. Vi kjenner de fleste av triksene og vi har pedagoger som forstår klasserommet».
«Vi har fokus på skolenes behov,» forteller Solveig Lind-Dramstad, og fortsetter: «Når en skole kjøper interaktive skjermer fra Promethean eller CTOUCH, spør vi først hva de ellers bruker til daglig. Den beste opplæringen skjer når vi kan utvide lærernes perspektiver for hvordan de bruker kjent teknologi og nye interaktive skjermer til å få en bedre arbeidsflyt i klasserommet.»
Scandec holder godt over 100 opplæringsøkter for skoler i løpet av et år. Dette kan være alt fra halvdagskurs, del av en planleggingsdag til små praktiske økter via Teams i skolens fellestid. De gjennomfører også workshops som knytter bruken av interaktive skjermer til skolens satsningsområder, som for eksempel klasseledelse.
Solveig begynte, sammen med Håkon Bjørø, i skoleteamet noen uker før Covid-pandemien brøt ut i 2020. «Da skjedde det meste av kursingen via Teams, naturlig nok. Samtidig fikk vi gode erfaringer med hva som fungerer i hybrid undervisning, altså når elevene både er fysisk til stede i klasserommet og med via Teams. Forskningen viser at aktiv elevdeltakelse er en grunnpilar for læring, men at det er enda viktigere når elevene ikke er til stede på skolen. Læring er i stor grad en sosial aktivitet!»
Pedagoger i alle ledd
«Alle våre pedagoger har lang fartstid fra klasserom, men vi har samtidig erfaring fra ulike roller i skole og kommune,» forteller Lars stolt. Lars Persen har vært en del av Scandec skoleteam i 12 år. «Ser vi teamet samlet, så har vi folk med erfaring som lærer, spesialpedagog, IKT-rådgiver i kommune, skoleleder og som har jobbet på skoleeiersiden, ja, også i barnehage. Vår opplevelse er at vi som oftest kan “sparre” med brukerne våre fordi vi snakker deres fagspråk og forstår hverdagen i klasserommet.»
Siste tilskudd til skoleteamet er Jo Inge Fjellstad. Hans rolle er å supportere skoler eller IT-ansvarlige på telefon, Teams eller via e-post når de trenger hjelp til noe: «Det samme gjelder for den jobben jeg gjør. Det oppleves veldig viktig å kunne kommunisere godt om hva de ønsker å oppnå eller kunne hjelpe praktisk med noe de opplever som en utfordring. Da er bakgrunn som IKT-rådgiver viktig.» Håkon smiler lurt og ser på Jo Inge: «Han gir seg jo ikke før han har en løsning!»
Håkon (t.h.) forteller at rådgivning er en viktig del av jobben. «Det er mange muligheter, og å lytte til skolene og hva de trenger er avgjørende. Samtidig har vi etter hvert erfaring med så mange skoler, kommuner og fylkeskommuner at vi sitter med kunnskap om hva som fungerer best.»
«Håkon er veldig flink til å la skoler få teste ut en interaktiv skjerm og følge dem godt opp,» forteller Ole Herman. Håkon svarer raskt: «Uansett hvor gode råd jeg kan gi – den beste erfaringen skaper de selv ved å prøve en skjerm ute i et klasserom. Så kan vi hjelpe dem med å få en god testperiode.»
Ole Herman nikker og understreker at det å ha egne pedagoger tidlig var noe Scandec ville satse på: «Norge har en spredt bosetning og det er få leverandører av Interaktive skjermer i Norge som har mulighet til å ha egne ansatte pedagoger for å støtte sine skolekunder. De seriøse distributørene har nettopp derfor satset på dette. Det må til for å kunne være en god samarbeidspartner,» mener Ole Herman. «Pedagogene kjenner både klasserom, fag og interaktive skjermer godt og samtidig jobber de tett med både produsentene våre og skolene for å utvikle gode metoder og god brukerpraksis.»
Scandec drifter Aktiv Undervisning, en nettside som har som mål å hjelpe lærere og skoler med å lære mer om funksjoner på de interaktive skjermene eller gi eksempler på gode arbeidsmetoder.
«Alle er enige at klasseromsteknologi er der for å maksimere læringsutbytte,» sier Solveig. «Da skal ikke læreren stå alene om å utvikle trygghet og kompetanse, men kunne spille på lag med noen som kan veilede dem til å komme videre. Vi ønsker å være en kompetansepartner.»
Stort utvalg
Det er mange produsenter av interaktive skjermer. Scandec representerer Promethean og CTOUCH i Norge. Ole Herman, som er teamets produktsjef, forteller at det er viktig for Scandec å samarbeide med produsenter som lager brukervennlige løsninger som passer til bestemte formål: «Vi har i dag 7 ulike serier med skjermer fra våre to produsenter, slik at vi kan tilby interaktive skjermer i ulike prisklasser og som dekker ulike behov. Noen skjermer skal passe i klasse- og grupperom, andre i møterom. Noen ønsker enkle touch-skjermer kun for tilkobling av en datamaskin, mens andre vil at den interaktive skjermen skal ha fullt operativsystem med trådløs speiling, nettleser, ulike skrivefunksjoner og skjermopptaker. Hvilke valg en skole tar avhenger blant annet av pedagogiske hensyn, infrastruktur og økonomi. Det kan også være å ta hensyn til ergonomi og gode arbeidsvaner,» sier han og tenker spesielt på løsninger som gjør at skjermen kan skyves opp og ned til en god arbeidshøyde for alle.
Solveig poengterer: «Et riktig valg betyr ofte at skjermen er brukervennlig og passer til de oppgavene lærerne skal utføre i løpet av en dag. Det er bare å spørre oss om råd!»
Tett på produsentene
Når Skolemagasinet spør om det er noe som virkelig har forandret seg de siste par årene, er det Håkon som tar ordet: «Det viktigste må være at lærerne nå kan ha en sikker og enkel pålogging, slik at alt det kjente innholdet følger med fra skjerm til skjerm. Mange er timelærere og underviser i flere klasserom hver dag. Å legge nøkkelkortet på skjermens kortleser og så finne igjen snarveier, apper, filer og whiteboard-innhold på samme sted, uansett rom, det har en verdi. Det er kanskje noe av det vi får flest tilbakemeldinger fra lærere på; at det virkelig gjør hverdagen enklere!»
«Vi har noen flinke produsenter,» sier Solveig. «De lytter til oss og ønsker tilbakemeldinger. Det er ikke sjelden at vi har gitt produsentene våre en tilbakemelding fra en skole og det har endt i endringer til noe enda bedre når den neste oppdateringen kommer.» Hun legger til: «Generelt er de veldig flinke til å oppdatere skjermene for eksisterende brukere og gi økt verdi gjennom av forbedringer og nye funksjoner. Det kan være bedre trådløs speiling, nye tavlefunksjoner eller enklere lagring til skyen.»
poengterer: «Et riktig valg betyr ofte at skjermen er brukervennlig og passer til de oppgavene lærerne skal utføre i løpet av en dag. Det er bare å spørre oss om råd!»
En milepæl å være hovedsponsor for NKUL
«Det var en fin mulighet som passet veldig godt inn av flere grunner,» forteller Lars, når Skolemagasinet spør om hvordan teamet tror det blir å være hovedsponsor for årets NKUL. Han fortsetter: «NKUL er 30 år i år, vi har vært med i 15 av dem. Ikke nok med det; Scandec har 40-årsjubileum, så vi følte for å feire litt med en ekstra stor stand. NKUL er viktig, det er liksom årets høydepunkt for så mange. Oss også!» Lars ler når han avslutter: «Og til og med vi vestlendinger må innrømme at det er veldig fint i Trondheim om våren.»
Håkon, teamets andre vestlending, ler: «Det er nok best å ikke nevne fotball, Lars!»