Skolereferanse
Søgne VGS
Skolereferanse
Søgne vgs
Satser på nytenkende læring med Promethean ActivPanel
Da Søgne videregående skole skulle bygge ny skole, valgte de å gå for en helt ny digital løsning i undervisningen. Et av deres strategiske mål er «nytenkende læring». Nå har de tatt et stort steg i den retningen. Med interaktivitet i klasserommene, kan læreren enkelt involvere elevene mer i undervisningen.
Scandecs interaktive skjermer er enkle å bruke og krever svært lite opplæring. Klarer man å bruke en krittavle, så klarer man også å bruke disse skjermene. Samtidig gjør skjermene stor forskjell i undervisningen, som blir både mer spennende og toveis.
- Dette gjør undervisningen mye mer involverende. Vi vet at dette er en god form for læring, forteller Per Bård Torvik, avdelingsleder ved Søgne videregående skole.
Enkel og avansert på samme tid
Torvik forteller at skjermene er brukervennlige og enkle å ta i bruk. Man kan velge kun å benytte seg av de helt enkle verktøyene, eller avansere og utforske videre de pedagogiske mulighetene som finnes i skjermen.
- Man trenger ikke gå lange kurs for å bruke skjermene. Scandec har vært her og hatt introduksjonskurs. Mye av løsningen i skjermene bygger på verktøy og metoder som lærerne allerede kan, og systemer de allerede bruker. Ønsker man å utnytte teknologien enda mer, veileder pedagogene fra Scandec oss på hvilke muligheter som finnes. Så kan vi selv velge om vi vil ta dem i bruk eller ikke, sier avdelingslederen, og roser samtidig Scandec for deres oppfølging.
– De er alltid tilgjengelige hvis det er noe vi lurer på, sier han.
Per Bård Torvik, avdelingsleder, Søgne vgs
Det digitale og det praktiske
På Søgne bruker de også skjermene i produksjonshallen på byggfag. En stor skjerm henger på veggen, og læreren kan vise frem, skrive og tegne på ulike konstruksjoner de jobber med.
– Her får vi brukt de digitale løsningene i det praktiske. Det er en moderne undervisningsform for yrkesfag, sier Torvik.
Det finnes også eksempler fra andre skoler, der elever og lærere ved bilfag filmer med mobilen når de jobber i motoren, og viser det på storskjerm på veggen. Da kan alle følge med på det som skjer under panseret.
Toveis kommunikasjon
Ole Herman Sørbu er produktsjef for interaktive løsninger i Scandec Systemer. Han forteller at de vektlegger hvordan skjermene kan brukes sammen med program og verktøy lærerne allerede bruker.
– Læreren kan for eksempel bruke den gamle PowerPoint-presentasjonen sin. Det som blir nytt, er at læreren kan fylle inn i presentasjonen på skjermen. Man kan for eksempel lage halvferdige presentasjoner, og så kan elevene komme med innspill. Man kan også lage felles tankekart på skjermen, bruke nettleser og OneNote, sier Sørbu.
Kjenner klasserommet
Scandec Systemer har et stort team med mange forskjellige fagpersoner som står klare til å hjelpe dersom man trenger det. Og det er ikke bare det tekniske Scandec kan hjelpe med. De har også pedagoger som tilbyr support.
– Hvis vi skal kunne hjelpe skolene, må vi ha noen som kan faget. Vi ønsker å være en partner som kan gi råd hele veien. Vi sitter 50 nerder her bestående av systemingeniører, pedagoger, teknikere, designere, elektrikere og mer, som jobber sammen for å tilby de beste løsningene og den beste supporten. Det er vi skikkelig stolte av, sier Håkon Bjørø, pedagogisk rådgiver ved Scandec Systemer.
Trykket i Utdanning og Jobb / Aftenposten, våren 2024
Promethean ActivPanel har i flere år vært verdens mest solgte interaktive skjerm til skole:
• Sikker pålogging gjør det enkelt å jobbe i ulike klasserom
• Innholdet ditt følger deg fra skjerm til skjerm
• Menyer alle forstår
Læring i fokus:
• Innebygde pedagogiske apper
• Trådløs tilkobling med lærerkontroll
• Enkel whiteboard med avanserte muligheter
• Enkel og sømløs arbeidsflyt for lærer og elev